Special Olympics 2014 i Belgia

Sist oppdatert 23.10.2014 kl.13.25

Nordstrand IF sin Allsportgruppe hadde med fire deltakere som representerte Norge i Special Olympics.

Special Olympics 2014 i Belgia
Glade bronsevinnere

Totalt var den norske delegasjonen på 21 stykker. Norge stilte i friidrett, svømming og judo.

Ankomst
Vi fløy fra Gardermoen til Brussel 9. september og fikk en overveldende mottakelse i ankomsthallen i Belgia. Vi reiste videre i buss rett til den norske ambassaden hvor det var mottakelse og lunsj. Det var lagt opp til at alle de 2000 utøverne skulle bo hos vertsfamilier de fire første nettene for å bli kjent med belgisk kultur og mat. Vi fra Norge skulle bo i Hecktel-Eksel, og borgermesteren i byen møtte også opp hos ambassadøren for å hilse på oss og ønske oss velkommen!

De neste dagene gikk med til sightseeing i området rundt Hecktel-Eksel og masse hyggelig samvær med vertsfamiliene våre. Vi besøkte en militærflyplass (hvor vi var i en flysimulator), en sjokoladefabrikk, en bedrift/bolig for utviklingshemmede, Bokrijk (friluftsmuseum som viser livet i Belgia i gamledager), spa (badstu, jacuzzi og motstrømsbasseng) og rådhuset i Hecktel-Eksel.

Matvanene til belgierne er ikke så ulike våre men de spiser mye mer sjokolade og pommes frites enn oss!

Etter oppholdet i vertsbyen flyttet vi inn i hytter i utøverlandsbyen. Her var vi samlet alle nasjoner og alle frivillige på et kjempestort område. Totalt var vi ca 8000 stk!

Aktiviteter
For oss som skulle være med på friidrett var de neste seks dagene ganske like. Vi stod opp tidlig, pakket og forlot hyttene, spiste felles frokost i et stort telt før vi tok buss ut til stadion. All friidrettskonkurranse foregikk på stadion i Mol. Da vi var ferdig på stadion var det buss tilbake til utøverlandsbyen hvor det var felles middag, avslapning og sosialt samvær.

Håkon Arnesen stilte i 100 m og 400 m.
Amina Thuv stilte i 100 m og lengdehopp.
Tonje H Eriksen stilte i 400 m og 800 m.
Robin Haagensen stilte i 100 m og 200 m.

Alle fire stilte i mixed stafett 4x100 m.

Vi hadde noen fantastiske dager på stadion. Sol og deilig sommervarme la absolutt ingen demper på humøret!

Konkurransene
Man deltar først i innledende runder og så blir man satt opp i finale-heat ut i fra prestasjon. Hvis man har en differanse på mer enn 15% fra innledende til finale så blir man diskvalifisert. Det er viktig å gi alt hver gang! Det gjorde våre utøvere, og de satt personlige rekorder! Totalt fikk friidrettsgjengen 9 medaljer – to sølv og syv bronse! Litt av en prestasjon til å være første gang på utenlandsstevne!

Christian H. Johansen og jeg (Linda Haagensen) var så heldige å få være med denne flotte gjengen. Vi hadde en fantastisk tur med mange flotte opplevelser! Special Olympics Belgia var utrolig proffe og leverte et arrangement i særklasse!

Linda Haagensen

Vi sender en stor takk til Special Olympics Norge som ga oss muligheten!

Tonje får bronse på 800 m

Amina hopper lengde

Bronse på 4x100 m stafet

Håkon fikk sølv på 100 m